1 października 2010

Potęga teraźniejszości

   Z pewnością zetknąłeś się z bardzo wartościową książką Eckharta Tolle pt." Potęga teraźniejszości".Autor przekonuje jaki wpływ na życie ma potęga chwili obecnej.Nie myślisz o przeszłości,nie martwisz się zbytnio przyszłością ,żyjesz tu i teraz.Oczywiście należy mieć plany,cele życiowe ale zanadto się do nich nie przywiązuj.Postaraj się jak najwięcej czasu przebywać w obecności.Zauważyłam,że wówczs umysł inaczej pracuje,jest przede wszystkim wyciszony,pozbawiony natrętnych myśli,a efektem tego jest wyraźniejsze postrzeganie rzeczywistości,która nas otacza.Codziennie do pracy jeżdżę tą samą drogą ,wcześniej wydawała  mi się taka  zwyczajna,ale odkąd staram się przebywać jak najdłużej w chwili obecnej,dostrzegam piękno otaczającej mnie przyrody,widzę każde drzewo,które rośnie przy jezdni,ludzi ,przechodniów.Po prostu dostrzegam życie.
Jednak wiem,że nie jest łatwo skupić się tylko i włącznie na tym co jest w danej chwili,szczególnie kiedy nasz umysł nawiedzają przeróżne myśli,a to planujemy,a to analizujemy,martwimy się.Warto wtedy obserwować nasze myśli z pozycji świadka.Myśl pod wpływem obserwacji jakby rozpuszcza się i odchodzi.Obserwując swoje myśli poczujesz,że są myśli i jest myślący(ten,który myśli) i ten który obserwuje myślącego.Jesteś nim tylko i wyłącznie Ty.Dzięki temu będziesz mógł nabrać dystansu do swoich reakcji,bo nie jesteś swoją reakcją czy emocją.Doznasz wówczs innego poziomu świadomości dzięki czemu zyskasz nowe możliwości działania i odczuwania.




1 komentarz:

  1. Bardzo interesujący artykuł.Ja też od jakiegoś czasu mam styczność z potęgą terażniejszości i stwierdzam ,że to jest to czego mi było trzeba ,aby okiełznać nadmiar myślenia.Staram się obserwować swoje myśli i emocje i dochodzę do wniosku jak by nas było dwie,ja która obserwuje i myśliciel.Z pozycji świadka czy obserwatora dopiero można się nadziwić co ten nasz umysł wyprawia z naszym życiem.:)

    Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń